Záujem investorov o maloobchodné priestory v SR sa obnovuje

26. 5. 2013

Záujem investorov o maloobchodné aktivity na Slovensku sa opäť obnovuje. „Kombinácia v priemere jedných z najnižších prenájmov v Európe a najväčšej priemernej výnosnosti znamená, že investovanie na Slovensku reprezentuje hodnotu v európskom kontexte,“ uviedol Andrew Thompson, partner spoločnosti Cushman & Wakefield (C&W) Slovensko. Dodal, že nová výstavba je limitovaná, čo znamená zlepšovanie udržateľnosti existujúcich aktív. V druhej polovici tohto roka sa v SR počíta s výstavbou 50 tis. metrov štvorcových maloobchodných priestorov.

Podľa C&W sú na Slovensku ešte stále mestá, ktoré sú svojou maloobchodnou plochou v porovnaní s inými poddimenzované. „Medzi takéto mestá patrí napríklad Trnava alebo Prešov, kde je už naplánovaná výstavba nových nákupných centier,“ uviedol Matúš Furman, vedúci maloobchodného tímu v C&W Slovensko. Očakáva, že v budúcnosti budú v krajine pribúdať hlavne lokálne nákupné centrá, ktoré budú vznikať na miestach bývalých obchodných domoch v centrách miest. Ako ďalej vyplýva zo štúdie spoločnosti C&W, posilňuje aj investičný trh v strednej Európe. Investori sa zaujímajú hlavne o úspešné regionálne obchodné centrá alebo o projekty v centrách miest. „Najväčšiu pozornosť priťahuje Česká republika a Poľsko, kde sa investori čím ďalej častejšie rozhliadajú po regionálnych mestách,“ uviedol Johnathan Hallett, generálny riaditeľ Cushman & Wakefield v strednej Európe.

Počet obchodných centier v Európe by sa mal tento rok zvýšiť o 215, z čoho 70 % novej obchodnej plochy má byť v krajinách strednej a východnej Európy. „V západnej Európe je zrejmý trend vyspelého trhu, ktorý sa orientuje skôr na modernizáciu a rozširovanie projektov, než na výstavbu celkom nových projektov,“ približuje analýza C&W.

Pokiaľ ide o rozlohu maloobchodných priestorov v obchodných centrách, je európskou jednotkou Francúzsko so 17 miliónmi metrov štvorcových. Druhé miesto patrí Veľkej Británii, kde sa nachádza celkovo 16,5 mil. metrov štvorcových tohto typu maloobchodných priestorov. Avšak na Veľkú Britániu sa doťahuje Rusko, kde je rozloha obchodných centier iba o tisíc metrov štvorcových nižšia. „Očakáva sa, že čoskoro Veľkú Britániu predbehne,“ uvádza štúdia C&W. Slovensko s rozlohou 1,2 mil. metrov štvorcových obsadilo 23. miesto.