Na diaľnice a železnice má do apríla 2016 ísť 8 mld. eur

13. 2. 2013

Do rozvoja cestnej a železničnej infraštruktúry na Slovensku bude do apríla 2016 investovaných 8 mld. eur. Informoval o tom v stredu premiér Róbert Fico po dva a pol hodinovom rokovaní s ministrom dopravy Jánom Počiatkom v rámci kontrolného dňa. Podľa predsedu vlády uvedená suma do dopravnej infraštruktúry je maximálne dôležitá pre podporu hospodárskeho rastu. „Všetky úseky na najvýznamnejšej diaľnici D1 buď budú dokončené alebo budú v pokročilom štádiu výstavby,“ povedal. Počas funkčného obdobia terajšej vlády by malo byť podľa Fica ukončených 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, rozostavaných 310 kilometrov a pripravených na výstavbu ďalších okolo dvesto kilometrov. Fico bude podporovať ministra dopravy pri čerpaní prostriedkov Európskej únie v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020, v ktorom bude môcť Slovensko celkovo využiť viac peňazí ako v súčasnom období eurofondov. „Pokiaľ bude ministerstvo pripravené, budem podporovať financovanie projektov možno aj na úkor iných oblastí. Cesty, to je aj zamestnanosť pre slovenské firmy, ale najmä je to veľký impulz pre slovenské hospodárstvo,“ dodal Fico.

Rozvoj dopravnej infraštruktúry má byť financovaný, tak ako doteraz, najmä z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu. Premiér hovoril s ministrom dopravy aj o možnostiach využitia projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Tento spôsob financovania bol zatiaľ využitý len pri výstavbe úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice. „Táto cesta je podstatne intenzívnejšie využívaná, ako sa predpokladalo pri jej realizácii. Minister ma informoval, že pokiaľ ide o ďalšie PPP projekty, ktoré by sme mohli zrealizovať a použiť na financovanie ciest v rokoch 2013 až 2016, sú limitované možnosťami štátneho rozpočtu v sume okolo 260 mil. eur ročne,“ povedal Fico s tým, že túto sumu by mohol štát platiť počas 30 rokov koncesie.