Evropa zažívá nový boom obchodních center, přicházejí nové formáty

2. 12. 2015

Stoupající poptávka zákazníků a nedočkaví investoři stojí za rozmachem nových obchodních center po celé Evropě. Do konce roku 2016 očekává Cushman & Wakefield nárůst nových maloobchodních ploch o 9,7 milionů čtverečních metrů. A postupnou proměnu jejich formátu.

Francie 851 tisíc čtverečných metrů, Itálie 634 000 m2, Německo 230 000 m2, Polsko 570 000 m2, Slovensko 89 000 m2, Česká republika zhruba 85 000 m2. Tak podle mezinárodní poradenské společnosti Cushman & Wakefield vypadají plány na výstavbu nových obchodních center nebo rozšíření těch stávajících (za 2. pololetí 2015 a celý rok 2016).

Po dvou „hubených“ letech se tak developeři po celém kontinentu opět dostávají do formy. Nové projekty nejen chystají, ale i realizují, úspěšně pronajímají a prodávají krátce po dokončení investorům. Novou výstavbu podporuje zvyšující se kupní síla v Evropě a ochota zákazníků utrácet, stejně jako expanze řady nájemců.

„Nové projekty vznikají po celé Evropě. Mezi nejaktivnější patří možná překvapivě Španělsko a Itálie, které procházely náročnějším ekonomickým obdobím. Robustní aktivitu vykazují také tradiční trhy ve Velké Británii, ve Francii nebo v Německu. Nečekaný rozmach retailu vidíme rovněž ve Skandinávii,“ komentuje situaci Jonathan Hallett, partner a výkonný ředitel Cushman & Wakefield v České republice. Expanze obchodních center je mimo jiné důkazem, že i přes rozmach nakupování na internetu má tento maloobchodní formát na trhu stále své místo. Ačkoliv, řada nových projektů ukazuje na nové trendy.

Tím prvním jsou rekonstrukce, modernizace nebo rozšíření stávajících nákupních center. Podle Jonathana Halletta přiměla poptávka zákazníků a nájemců řadu developerů i vlastníků k modernizaci prostor nebo dobudování dalších etap. Z očekávaného přírůstku 9,7 milionu čtverečných metrů nových maloobchodních ploch tvoří rozšíření 22 % v západní Evropě a zhruba 10% podíl v regionu střední a východní Evropy. Za důležitou tým Cushman & Wakefield považuje rovněž proměnu formátů obchodních center. Pohyb je v tomto směru zřetelný v západní Evropě a v severských státech.