Výhľad pre trh maloobchodných priestorov: „mierne pozitívny“

  • 21. 1. 2010

Najskloňovanejším slovom hneď po kríze sa najnovšie stáva viacvýznamové dno. Klesnúť až na dno, to je zo normálnych okolností niečo nelichotivé až katastrofické. V tomto období však azda niet podnikateľa, ktorý by sa ho netúžil čím skôr dotknúť v očakávaní, že bude automaticky nasledovať prudký odraz. A práve to, ako aj ukázala tohtotýždňová diskusia nášho internetového časopisu, nie je také samozrejmé a isté. Preto sa aj všetky predpovede trendov v najbližšej budúcnosti dávajú – na rozdiel od tých predkrízových – do kondicionálu.

Výnimkou v tomto ohľade nie je ani tohtoročná januárová správa najväčšej spoločnosti služieb v odbore komerčných nehnuteľností na svete Cushman & Wakefield nazvaná „Hlavné faktory rozvoja maloobchodu v roku 2010“. Tá hodnotí dopady 12 hlavých faktorov, ktoré v tomto roku ovplyvnia trh maloobchodných nehnuteľností v 25 európskych krajinách.

Oslabenie kurzu stredoeurópskych mien voči euru

Andreas Ridder, generálny riaditeľ spoločnosti CB Richard Ellis v Rakúsku, uviedol: „Rastúci dopyt po centrálne umiestnených prémiových nehnuteľnostiach na konci minulého roka viedol k zvyšovaniu cien na mnohých trhoch, platí to najmä pre Veľkú Britániu. Tu boli zaregistrované najvýraznejšie pohyby. Avšak rast cien vo vrcholnom segmente možno vystopovať aj v centrách kontinentálnej Európy, ako je v Paríž, Miláno a Madrid, rovnako ako v nemeckých top oblastiach. Vzhľadom na to, že sa záujem investorov v súčasnosti zameriava na tieto trhy, je tam zaznamenaná aj najväčšia zmena v cenách.“

Ilustračné foto – autor
Grafy – CBRE (vývoj v oblasti maloobchodu, priemyslu a administratívy v bývalej európskej „pätnástke“)
1 – Index výnosov: medziročné zmeny (v bázických bodoch)
2 – Index nájmov: medziročné zmeny (v percentách)