Vstup Panattoni Europe do domácej logisticko-priemyselnej arény

  • 17. 12. 2009

Že segment priemyselných a logistických parkov sa na Slovensku nestal doménou Slovákov, má svoju logickú príčinu: na rozdiel od rezidencie, administratívy či retailu možno skladové haly vrátane ich sofistikovaného vybavenia importovať zo zahraničia takmer ako „sériový výrobok“ s vymysleným know-how. A tak sa popri nadnárodných spoločnostiach ProLogis a PointPark Properties začína v uvedenej oblasti aktivizovať ďalší popredný developer – Panattoni Europe. Druhou významnou akvizíciou, ktorú u nás zrealizoval v novembri, je podiel na rozvoji areálu Panattoni Park pri Senci.

Spoločnosti, ktorá už štyri roky zdarne pôsobí na susednom poľskom i českom trhu, ponúkla vstup do partnerstva firma IPEC Group – vlastník pozemku. Tá si na jeho predaj najala najväčšiu medzinárodnú realitno-poradenskú spoločnosť CB Richard Ellis (CBRE), ktorá sprostredkovala opciu na kúpu pozemku.

Devízou nízka neobsadenosť a strategická poloha

Začiatočné aktivity spoločnosti IPEC Group založenej v roku 1993 sa zameriavali na inžinierstvo, dizajn, plánovanie a konzultácie. Jej portfólio sa však postupne obohatilo o projektový manažment a v súčasnosti patrí medzi najúspešnejšie firmy v tejto sfére. „Pri našom zrode stála odvaha, nadšenie, odhodlanie niesť riziko, ale tiež analýza hospodárskych a trhových podmienok a poznanie potrieb zákazníkov – investorov,“ hovorí Ivan Čarnogurský – konateľ a generálny riaditeľ spoločnosti a zároveň pravidelný aktívny hosť podujatí internetového časopisu Stavebné fórum.sk.

„Spájajme sa, robme spolu a buďme väčší a úspešnejší,“ komentoval v júni 2007 Čarnogurský dohodu o joint-venture medzi IPEC Group a HB Reavis Group, ktorej výsledkom malo byť rozdelenie nákladov a posilnenie prestížnej pozície v regióne strednej a východnej Európy.

Spomeňme napríklad iniciatívu IPEC POINT, ktorý predvlani priniesla IPEC Group ako alternatívu k samostatnému založeniu prevádzky stredného podniku. Starosť o zabezpečenie vhodného pozemku, územných a stavebných povolení, dodávateľa stavby či dotácie na investície ponúkla spoločnosť IPEC Group prevziať na seba. Výrobné haly postavené „na kľúč“ a modulárne rozšíriteľné, celá infraštruktúra, kompletný servis, optimálna nákladová situácia, výdatný trh práce, prosperujúci vnútorný trh – takto vyzerali sľubované benefity využitia nového produktu.

„Sme radi, že sa nám podarilo spojiť dvoch silných hráčov v oblasti priemyselno-logistických nehnuteľností a ich spoločný projekt bude v tomto segmente prínosom pre slovenský trh. Som si istý, že spoločnými silami dokážu v blízkej budúcnosti uspokojiť aj tých najnáročnejších klientov,“ hovorí vedúci industriálneho oddelenia CBRE Peter Jánoši.

Príklad štandardne nadviazaného partnerstva

Stavebné firmy z krajín V4 sa zhodujú na tom, že kľúčovým nepriaznivým faktorom obmedzujúcich ich rast je nedostatočný až dramaticky klesajúci dopyt. Ako vyplynulo z nedávno zverejnenej správy poradenskej spoločnosti KPMG spracovanej na báze výskumu CEEC Research, najvyšší medziročný (-21,2 %) aj medzimesačný (-7,3%) prepad stavebnej produkcie – prvý v rámci regiónu V4, druhý spomedzi členských krajín EÚ – postihol práve Slovensko. Ďalšími problémami je popri extrémne slabom dopyte (ČR i SR) konkurencia (Maďarsko), byrokracia spolu s vysokými nákladmi na prácu (Poľsko) a v neposlednom rade aj vyschnuté zdroje financovania.

Podľa agentúry SITA najčastejšie uvádzanou cestou získavania stavebných zákaziek sú pre stavbárov vo všetkých spomenutých krajinách osobné kontakty. S výnimkou Maďarov hodnotia celkovo lepšie transparentnosť tých výberových konaní, ktoré nie sú organizované súkromným, ale verejným sektorom. Investičnou prioritou na obdobie 2009 a 2010 je pre slovenské i maďarské firmy nadväzovanie kontaktov. Naopak – za svoju najnižšiu prioritu v oboch krajinách zhodne označujú akvizíciu inej spoločnosti.

Ani pochmúrne pôsobiace závery exaktne vedeného prieskumu však nevylučujú automaticky výskyt štandardných spôsobov získavania zákaziek či nadväzovania nových partnerstiev. A Panattoni Park pri Senci je jedným z ďalších, hoci azda nie častých príkladov, ktorý na túto povšimnutiahodnú súvislosť vstupom do domácej logisticko-priemyselnej arény poukázal.

Cenu CiJ (časopisu Construction & Investment Journal) v kategórii najlepší logistický a skladový projekt na Slovensku si za rok 2009 odniesla konkurenčná spoločnosť PointPark Properties (P3) za stavbu regionálneho distribučného centra v PointPark Bratislava pre firmu Möbelix. A budúci rok? Ktovie…

Foto – kharisma / CBRE
1 – Areál Panattoni Park pri Senci
2 – Pavel Sovička (Panattoni Europe)
3 – Peter Jánoši (CBRE)