Realitný október 2010: Samospráva – boj o programy či o kreslá?

  • 1. 11. 2010

[caption id="attachment_7991" align="alignright" width="204"] Kontroverzia vládnych zámerov s PPP sa stupňuje

Stavebníci skritizovali aj zámer vlády zverejňovať zmluvy v procese verejného obstarávania. „Sprístupňovaním zmlúv, bez ohľadu na to, či predmetné zmluvy obsahujú informácie, ktoré sú obchodným tajomstvom, vzniká riziko ohrozenia ústavou garantovaných práv,“ uvádza ZSPS s tým, že týmto môžu byť súťažné prostredie a sloboda podnikania vážne ohrozené.

Zastavenie prvého balíka PPP na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom bolo politické rozhodnutie, vyhlásil predseda predstavenstva spoločnosti Doprastav Ivan Šesták v reakcii na to, že rezort dopravy zmietol zo stola ponuku koncesionárskeho združenia Slovenské diaľnice, ktorej členmi sú popri Doprastave aj žilinský Váhostav či francúzsky Bouygues, na zníženie ceny projektu o zhruba 30 %.

„Bol som dopredu upozornený, že sa môžeme s týmto projektom rozlúčiť. A tak sa aj stalo,“ posťažoval sa zástupca Doprastavu agentúre SITA. Po každých voľbách nastáva podľa neho u nás boj, pomsta, revanš. „Niekto sa tu šiel pomstiť inému podnikateľovi alebo inej politickej strane. Žiaľ, pomstili sa 5 000 ľuďom, ktorí prišli o prácu,“ tvrdí Šesták. A zrejme aj daňovým poplatníkom. Koncesionári z Granvie už žiadajú od rezortu dopravy zaplatiť navyše náklady pri výstavbe 4 úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v rámci druhého balíka PPP (vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice) niekoľkomiliónové kompenzácie.

Na kontroverznej problematike diaľnic si stihla konečne prihriať svoju polievočku aj nová vláda. Podľa nej výstavba 4 úsekov diaľnice D1 Jánovce – Šibeník, Šibeník – Jablonov, Hubová – Ivachnová a Fričovce – Svinia v dĺžke 45 km by mala stáť okolo 1 mld. eur. Keby sa tieto úseky stavali v rámci pôvodného 1. balíka PPP, stálo by to vraj zhruba 1,33 mld. eur. Úspora tak má podľa ministerstva dopravy predstavovať 330 miliónov eur. Pokiaľ by sa mu niečo podobné podarilo preukázať aj v prípade ďalších zmlúv, argumentačný potenciál dnešnej opozície by, samozrejme, výrazne zoslabol.

Trh s novými bytmi sa údajne začína konsolidovať

Realitný október však priniesol aj zopár pozitívnych správ, ktoré vzali vietor z plachiet notorickým pesimistom či skeptikom. Spoločnosť J&T Real Estate Holding dosiahla za rok 2009 – prvý ucelený finančný rok svojej samostatnej činnosti, inak pre celý trh s nehnuteľnosťami nanajvýš strastiplný – kladný hospodársky výsledok s čistým ziskom 32,3 milióna eur. Z pohľadu Petra Korbačku, predsedu predstavenstva J&T Real Estate Holding, to svedčí o kvalite portfólia ich projektov.

Ani spoločnosť Cresco Popper Investment si nepotrpí na skromné ticho, a tak pri príležitosti začatia výstavby zóny Slnečnice ako 1. etapy zóny C v rámci projektu Južné mesto vyrukovala s informačnou kampaňou. Dnes je už teda isté, že v lužných lesoch, medzi cestou na Rusovce a petržalskou hrádzou, vznikne obytný komplex 70 rodinných domov a takmer 200 bytov, ktorý okrem rezidenčných pojme aj ďalšie relaxačné a obchodné štvrte. Pôjde zároveň o jediný bratislavský projekt s ponukou kombinácie rodinných domov s nízkopodlažnými bytovkami, čím sa do Petržalky po dlhom čase vráti segment rodinnej zástavby, aký tam kedysi prevládal.

Realitná firma Lexxus si všimla ďalšiu sľubnú tendenciu, ktorá môže stagnujúci dopyt mierne „nakopnúť“: slovenský trh s novými bytmi sa začína postupne konsolidovať! Vzhľadom na ich pomaly rastúcu ponuku sa totiž ponuková cena postupne približuje dopytovej. V nadväznosti na predchádzajúci vývoj možno usudzovať, že adekvátna priemerná cena by sa mala pri novostavbách pohybovať na úrovni medzi 1 700 eur až 1 800 eur za m2 bez DPH, čo je menej ako súčasný priemer.

A na záver bonbónik, ktorý v októbri najviac vyrazil dych: víťazom medzinárodnej architektonickej súťaže na multifunkčný developerský projekt Čulenova v Bratislave, ktorú vypísala investičná skupina Penta Investments, sa stala slávna architektonická kancelária Zaha Hadid Architects z Veľkej Británie. Podľa predsedu poroty Štefana Šlachtu bol najkomplexnejším a najpresvedčivejším riešením zadania práve tento projekt, ktorý „prináša do Bratislavy svetové meno a posunie ju na stránky svetovej architektonickej tlače“. Ako developer po tejto pre celé Slovensko výnimočnej udalosti spresnil, výstavbu prvej etapy projektu, ktorý ho vyjde na 267 miliónov eur, by mal odštartovať v prvom štvrťroku 2012.

Ilustračné foto – Nitra.sk