O bytí a nebytí nákupného centra rozhodne zákazník

  • 9. 11. 2016

[caption id="attachment_6185" align="alignright" width="300"] Na saturovaný bratislavský trh a s veľkou víziou prichádza masívny retailový projekt – Stanica Nivy od HB Reavis. „Víziou projektu je priniesť komplexnejšiu a univerzálnejšiu hodnotu. Vznikne spojením autobusovej stanice, moderného obchodného centra s plochou 70 000 m2, vrátane modernej mestskej tržnice a oddychových aktivít. Unikátna bude zelená strecha na aktívny a pasívny odpočinok s 500 metrovou bežeckou dráhou, zeleňou a komunitnými záhradami. Vznikne moderný transportný hub, ktorý obslúži 20 000 ľudí denne a zároveň turistická destinácia. Premyslený produkt z hľadiska funkčnosti, architektúry a dizajnu má potenciál generovať dostatočnú návštevnosť,“ povedal M. Zeleňák a dodal: „Potenciálnych nájomníkov môžem rozdeliť do troch kategórií. Prvou sú nájomcovia, ktorí hľadajú väčšie reprezentatívne priestory pre svoje vlajkové predajne (flagship stores). Druhou sú nové formáty a noví retaileri vrátane lokálnych konceptov, ktoré sú atraktívne aj pre ľudí, ktorí štandardne nechodia do nákupných centier. Treťou sú potom nadnárodné siete, ktoré nie sú na Slovensku etablované, ale už sú v ČR a v Poľsku.“

Boom alebo prirodzený rast?

Odpoveď na podtitul retailového panelu REM 2016 by mohla znieť i takto: „Jedinou istotou je zmena. Neustála zmena.“ Ako otvorene povedal M. Baláž z Tatrabanky saturáciu trhu vnímajú ako dočasnú a vidia priestor pre financovanie rastu a rozširovania nákupných centier. Centrá prechádzajú prirodzeným vývojom, ktorý sa však príliš nelíši od toho, akým prebehol v západných krajinách. Je prirodzené, že niektoré „shoppingy“ menili architektonický koncept a plochu, ako napríklad Stanica Nivy a Eperia. „V prvej fáze bude mať Eperia 22 000 m2, druhá fáza mala mať pôvodne 7 000 m2, ale momentálne uvažujeme aj o kancelárskych priestoroch v objeme 7000–10000 m2,“ pripustil na konferencii P. Píš. Pritom je známe, že z projektu Arkádie, ktorý bol plánovaný v blízkosti Eperia a sídliska Sekčov, rokmi zišlo. Oživenie projektov v Prešove však avizovali aj firmy Multi (Forum) a ProjectConsulting (Solivaria Retail Park). NEPI tiež pripustila, že Aupark v Košiciach nezostane osamotený a susediace Malinovského kasárne prebuduje na novú polyfunkčnú zónu.

Nákupné centrá sa budú meniť a prispôsobovať prirodzenému dopytu. Či už to bude zmenou pozicioningu, rozšírením plochy alebo zmenou mixu nájomcov, prípadne kombináciou spomenutého. Faktom zostáva, že existuje pomerne dlhá čakacia listina značiek a konceptov, ktoré by sa rady prezentovali v moderných sofistikovaných nákupných centrách.