O architektúre a dizajne interiéru sa konečne hovorí aj u nás

  • 16. 10. 2008

[caption id="attachment_9670" align="alignright" width="300"]

Pomenovať momentálne a predpovedať očakávané trendy v obidvoch navzájom sa prelínajúcich sférach nie je jednoduché. Ako sa na tento problém pozerá Kai Stania? „Globalita zohráva síce veľkú rolu, ale zároveň rozmýšľame pluralisticky. Jeden trend nemusí mať väčší záber ako 0,5 percenta, pretože existuje ďalších sto iných trendov.“

Stania vypracoval program nábytku a farebný koncept všetkých výrobkov koncernu BENE. Téma farieb je veľmi zaujímavá – napríklad ešte pred tromi rokmi bolo biele auto BMW nemysliteľné. Existujú konferencie alebo veľtrhy o farbách, kde si všetci výrobcovia zvolia rovnakú farbu. Napriek možnostiam individuálneho predvedenia sa klient teší, že sa v danej značke môže identifikovať.

Podobné je to s kanceláriou, ktorá predstavuje z hľadiska podnikania kľúčový bod. Musí byť zariadená tak, aby rešpektovala princípy hospodárnosti a efektívnosti. Firma BENE pomáha vytvárať kancelárske priestory, ktoré zhmotňujú identitu a imidž podnikov – sú pre nich teda zdrojmi a faktormi úspechu. Napríklad v kanceláriách s otvoreným priestorom pre 80 ľudí vzniká spoločné miesto pre pracovníkov dynamicky sa rozvíjajúcej firmy. Alebo zostava nábytku v programe Management P2, ktorou sa dajú miestnosti kompletne vybaviť stolmi, stenovými prvkami či doplnkovými kusmi nábytku. Ergonomicky usporiadané pracoviská slúžia predovšetkým na individuálnu činnosť. Pre tímovú prácu na projektoch sú k dispozícii projektové priestory. Tu sa stretávajú tí, čo hľadajú nové nápady v spolupráci s inými pracovníkmi. Koncepcia dáva moderné akcenty kombináciou farieb, dýh, skla, hliníku a lesklých plôch.

Dom či kancelária s recyklovateľnými energiami, kreslo s vysúvacím operadlom pre starších, architektúra kuchyne ako súčasti obývacej zóny, módne doplnky pre viacero svetoznámych firiem, samootváracie kuchynské skrinky alebo stoličky s pohodlnou pružiacou mechanikou, ktorá sa používa vo všetkých stoličkách značky BENE. Kai Stania zašiel v uplatňovaní svojho tvorivého potenciálu ešte ďalej – stal sa držiteľom rakúskej štátnej ceny za dizajn, ktorú mu udelili za návrh tréningového nástroja pre ľudí postihnutých Parkinsonovou nemocou. Tým, že pacient ním pohybuje oboma rukami, zlepšuje sa jeho nervová koncentrácia.

Na otázku, kam chodí zvyčajne načerpať inšpiráciu či nápady, Stania odpovedal: „Inšpirácia je ako vták. Niekedy je ťažké ho chytiť, inokedy zase pristane a zotrvá chvíľu s nami. Treba chodiť svetom s otvorenými očami, analyzovať veci a javy a interpretovať ich zo svojho pohľadu.“

Ďalší rečník – Neil Harkess, vedúci odboru interiérovej architektúry na rakúskej súkromnej Privatuniversität der Kreativwirtschaft, zaradil medzi trendy budúcnosti farby, vône, svetlo a celkovú atmosféru. Už roky sa realizuje v tvorbe predmetov, ktoré definuje prívlastkom „supernormálny“ (otvárač na fľaše, kávovar na espresso a iné). Jeho snom je vyvinúť dom budúcnosti so separovanými zónami pre hostí, pracovňu a deti. Priznal aj vlastnú chybu, keď si pred desiatimi rokmi postavil vlastný dom a neoddelil v ňom kanceláriu od obývacej miestnosti. A aký rozdiel vidí medzi interiérovým dizajnom a interiérovou architektúrou? „Kým dizajn si môžeme navrhnúť a vytvoriť všetci, architekt je niečo ako boh. Nemôže však investorovi prikázať, ale iba odporučiť, aby použil taký či onaký prvok, inak jeho interiér neprežije. Je to aj otázka vkusu a chute – nie každému sa musí páčiť všetko.“

Sklárska výtvarníčka a keramička Ivica Markovičová zamierila po absolvovaní keramického odboru na Strednej škole umeleckého priemyslu v Košiciach (1984–1988) do ateliéru sklárskeho výtvarníctva na bratislavskej VŠVU (1989–1995). V roku 1997 absolvovala štúdijný pobyt v Cité International des Arts v Paríži. Autorkine práce, ktoré odrážajú jej dvojstrannú orientáciu na sklo a keramiku, sú zastúpené v zbierkach v USA, Rakúsku, Nemecku, Francúzsku a Hongkongu. Počas prezentácie svojej tvorby zaujala ukážkami farebne traktovaných objektov zo skla a českého krištálu, keramických nápojových súprav a mís prostých tvarov, alebo návrhom na bytovú stenu realizovanú fototapetou. Markovičová je špecialistkou na hľadanie nových technologických i výrazových možností vo vzťahu skla a farby. Na otázku, ako sa dá implantovať do skla fotografia, však odpovedala, že téma „fotka v skle“ – na rozdiel od nanášania farby na sklo – nie je veľmi preskúmaná. Podľa nej treba nájsť firmu, ktorá sa zaoberá zatavením fotografie do sklenej plochy.

Architekt, dizajnér a fotograf Miro Minca (Art of Skin) si po absolvovaní urbanizmu na SVŠT založil vlastný ateliér špecializovaný na farebné riešenie interiérov. Ponúka v ňom tzv. full service – štúdie, projekty, inžiniering, realizácie na kľúč s exkluzívnym a originálnym riešením. Medzi najúspešnejšie výstupy jeho ateliéru patrí Showroom firmy 4image, s.r.o. (2007), Inštalácia pre firmu 4image, s.r.o. (2007), Galéria Veža – revitalizácia objektu bývalej výrobne medených káblov (2004), OC Lightpark (2008) alebo architektúra štúdií Korzo a Teleráno v Televízii Markíza. Na otázku, akým smerom sa uberá vývoj farebného dizajnu u nás, reagoval Minca tvrdením, že ide aj o spôsob osvety, pretože niektorí investori berú farby s odstupom. „Farby sa však netreba báť,“ zdôraznil viackrát počas diskusie a dodal, že na Slovensku to začína fungovať tak, že väčšie firmy, ktoré už majú vytvorený imidž, poskytnú dizajnérovi vlastné myšlienky, návrhy či nápady.

Na záver treba už len podotknúť, že diskusné stretnutie odhalilo jeden zarážajúci moment: pretrvávajúcu nepripravenosť slovenskej spoločnosti uvedomiť si a doceniť význam nielen účelnosti, ale najmä estetiky pracovného či súkromného priestoru, kde trávime nezanedbateľnú časť života. V tom však, paradoxne, spočíva jeho prínos: že sa totiž o interiérovom dizajne a bytovej architektúre začína u nás konečne aspoň hovoriť.

Obrázky – Bene, Dieladielka.sk, Miro Minca
1, 2, 3 – variabilita riešenia kancelárskych priestorov značky BENE
4, 5 – keramické poháre a nápojové súpravy z dielne Ivice Markovičovej
6, 7, 8, 9 – Miro Minca (Art of Skin) a jeho chápanie architektúry, dizajnu a farebnosti interiérov