Investičný development vs. udržateľný urbanizmus v praxi

  • 30. 5. 2010

[caption id="attachment_8312" align="alignright" width="300"] Základom pre projekt Paris-Rive-Gauche bolo premostenie koľajiska stanice Paríž-Austerlitz a jeho využitie pre ďalšie aktivity. Ako problematický sa ukázal fakt, že francúzske železnice (SNCF) boli majoritným vlastníkom pozemkov. Mesto s 57-percentným kapitálovým podielom sa ho teda rozhodlo vyriešiť „prizvaním“ SNCF (20 %) do spoločného podniku. Developer vlastnil 10 %, 5 % sa podieľali štát a región, zvyšok boli menší vlastníci. Okrem toho sa postupne zmenšovala celková uvažovaná plocha. Oproti plánu sa zväčšila len plocha univerzity.

Ako Doleželová na záver konštatovala, to, čo sa aj pri tomto veľkom projekte obnovy jednej mestskej štvrte ukázalo ako nemenný základ, boli: ciele projektu, developer, plán rozvojovej zóny (ZAC), regulačný plán (PAZ), vyrovnaný rozpočet a základná špecifikácia cieľov. Projekt musel byť – naopak – flexibilný z hľadiska: programu, jednotlivých častí rozpočtu, predajnej ceny, kľúčových investorov, technického riešenia, urbanistického dizajnu sektorov, ako aj riešenia verejnej infraštruktúry.

Vzhľadom na nadštandardný obsahový a tematický rozmer košickej medzinárodnej konferencie prinesieme informácie o ďalších jej dvoch paneloch, venovaných jednak spojeniu mesto – investície – development, jednak ekonomickým a právnym aspektom developmentu po kríze, už čoskoro.

Obrázky – J&T Real Estate (1), Magistrat der Stadt Wien (2,3,4), ZAC Paris-Rive-Gauche (5,6)

  1. Miesto konania konferencie: Hotel Doubletree by Hilton Košice
  2. Podoblasť Viedeň – Gasometer: súčasný stav
  3. Podoblasť Viedeň – St.Marx: Telekomunikačné centrum „T-Mobile“ s okolím
  4. Podoblasť Viedeň – Arsenal: súčasný stav
  5. Budovanie parížskej Université Paris 7 Diderot
  6. Projekt prestrešenia parížskej štvrte Paris-Rive-Gauche