Dopyt po bývaní pretrváva – klient zvolil vyčkávaciu stratégiu

  • 17. 12. 2008

[caption id="attachment_9490" align="alignright" width="300"]

Developeri pribaľujú bonusy

Najmenší dopyt je v súčasnosti po projektoch v prípravnej fáze alebo tesne pred začatím výstavby. Časť z nich museli preto pozastaviť, iné narazili na problém s financovaním (požiadavky bánk na vyššie vlastné zdroje developera a na väčšie predpredaje v zmysle zazmluvnenia). Objektív záujmu sa teda automaticky presúva na projekty vo výstavbe alebo pred dokončením. Týmto však ešte viac konkurujú práve dokončené byty zakúpené iba nedávno ako investícia, a tak sa ich predaj komplikuje.

Niektorí developeri sa už stihli novej situácii prispôsobiť a o klienta začali bojovať zľavami či inými bonusmi. Výsledkom ich flexibilného prístupu je ochota „pribaliť“ zákazníkovi k ponúkanému bytu či domu grátis nové auto, kuchynskú linku, spotrebiče, poistenie, ba zavše i projekt k pozemkom. Nezriedka sa vyskytnú na predaj samostatné pozemky, bez podmienky kúpiť si dom. „Pokiaľ však chce predajca dosiahnuť rýchly predaj, musí byť zľava výrazná, nie symbolická,“ pripomína report spoločnosti Lexxus.

Zdroje, grafy a vizualizácie – King Sturge, Lexxus, J&T