Bratislavské letisko vstupuje do medzinárodnej etapy svojho života

  • 22. 11. 2009

Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, najväčší letecký prístav na Slovensku, hralo po dlhé desaťročia rolu provinčného dopravného uzla, ktoré až na spriatelené metropoly východného bloku žiadne zahraničné destinácie neponúkalo. A hoci jeho úsilie vymaniť sa z takejto pozície badať už skôr, skutočná rekvalifikácia na letisko medzinárodnej kategórie ho ešte len čaká. O ambícii konkurovať významnejšiemu viedenskému Schwechatu však nemôže byť ani reči. Tromfom v rukách Bratislavy je iné: postavenie regionálneho centra nízkonákladovej leteckej prepravy.

Letisko, ktorého história siaha až do roku 1946, zaznamenalo v rokoch 2004 – 2006 prudký medziročný nárast cestujúcich, a to v priemere o 60 %. Zatiaľ čo dovtedy ich bolo obslúžených každoročne menej ako 1 milión, v roku 2008 prešlo jeho bránami už rekordných 2 218 545 pasažierov! Súčasný odletový terminál postavili ešte v roku 1970. Plán jeho rekonštrukcie sa rodil od roku 2004. Už vtedy bolo jasné, že na ďalší rozvoj lietania kapacitne ani technologicky nestačí a rastúci nápor čoskoro nebude zvládať.

Nový terminál v plnej prevádzke už v júni 2010

Zmluvu o výstavbe nového a následnej rekonštrukcii – rozšírení terajšieho terminálu uzatvorili 4. 12. 2008. Harmonogram prác bol rozdelený do nultej fázy a dvoch etáp:

0. predprípravná fáza (spustená v septembri 2008) priniesla najprv premiestnenie stožiarov, ktoré už teraz poskytuje modernejší spôsob osvetlenia letiskovej plochy a zároveň jej efektívnejšie využitie spočívajúce v zmene státia lietadiel zo šikmých na kolmé stojiská NOSE-IN. Potrebná bola i prekládka inžinierskych sietí z pôvodného kolektora v mieste výstavby do nového, ktorý dĺžkou novopostavenej časti 240 m predstavuje slovenský unikát.

1. etapa (spustená 17. 12. 2008) prebiehala v prvých mesiacoch paralelne s nultou. Zhotoviteľ a generálny dodávateľ stavby – spoločnosť ZIPP Bratislava, ktorá vyhrala tender s cenou stavebných prác 92,94 milióna eur, dokončí do konca novembra nosné prvky strechy a do konca roka bude podľa jeho šéfa Pavla Andraška hotová hrubá stavba (konštrukcie, strecha a čiastočne bodový opláštenie).

Nový osobný terminál má byť podľa predsedu predstavenstva a výkonného riaditeľa spoločnosti Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava Zdeněka Schramla v plnej prevádzke už v júni 2010. V tejto etape vznikne iba polovica budúcej odletovej haly s ročnou kapacitou do 3,5 mil. cestujúcich.

2. etapa (2010 – 2012) prinesie rekonštrukciu a rozšírenie doterajšieho terminálu A, ktorý sa zintegruje s novým, a spolu tak zvýšia odbavovaciu kapacitu bratislavského letiska na výsledných 5 miliónov pasažierov ročne.

Prínos investície pre letisko, štát i hlavné mesto

Výstavba nového terminálu a rekonštrukcia starého by mali byť zavŕšené v roku 2012 a vyjsť na 96,26 milióna eur, z čoho bude 69,71 milióna financovaných zo štátnych aktív. Investíciu do Letiska M. R. Štefánika označil jeho manažment za „vstup do novej éry života“. Čo tým vlastne získa?

  • Dôstojnú vstupnú bránu do SR ako členského štátu EÚ a jeho hlavného mesta.
  • Zvýšenie celkovej ročnej kapacity novej budovy z terajších 2,6 milióna na 5 miliónov odbavených cestujúcich (= približne ¼ kapacity viedenského Schwechatu), ktoré ho povýši na letecké prístavy medzinárodnej kategórie.
  • Modernú odletovú budovu s celkovou úžitkovou plochou 43 613 m2 a maximálnou hodinovou priepustnosťou 1 500 cestujúcich na prílete a odlete.
  • 22 879 m2 novej užívacej plochy v 5 nadzemných a v 1 podzemnom podlaží na zastavanej ploche 6 831 m2.
  • Výrazné zvýšenie komfortu cestujúcich a kvality služieb poskytovaných v príjemnom prostredí

Vizualizácie, foto a podklady – Letisko Bratislava