21. 11. 2019

Hongkong kraľuje rebríčku najdrahších nákupných ulíc

Z nových údajov spoločnosti Cushman & Wakefield vyplýva, že Causeway Bay v Hongkongu sa udržala na čele rebríčka najdrahších nákupných ulíc na svete, kým londýnska New Bond Street získala titul najdrahšej európskej lokalít.

Každoročne vydávaná správa „Main Streets Across the World“ (Hlavné nákupné ulice vo svete) sleduje výšku nájomného v 448 lokalitách na 68 trhoch – ide o najväčší počet zahrnutých lokalít od roku 1988, keď sa správa začala vydávať. V správe sú na základe vlastných údajov spoločnosti Cushman & Wakefield zoradené prvotriedne lokality podľa ceny za prenájom.

Causeway Bay minulý rok ukončila päťročnú nadvládu newyorskej Upper 5th Avenue a v roku 2019 svoju pozíciu obhájila s výškou nájomného 25 965,- € za m2/rok. Upper 5th Avenue je na druhom mieste s nájmom 21 295,- € za m2/rok. Na treťom mieste svetového rebríčka sa umiestnila londýnska New Bond Street, kde ročné nájmy za posledných 12 mesiacov stúpli o 2,3 % na 16 222,- € za m2/rok.

Prvú päťku uzatvárajú Avenue des Champs Elysées v Paríži (13 992,- € za m2/rok) a Via Montenapoleone v Miláne (13 700,- € za m2/rok). Najväčší nárast v nájmoch spomedzi prvej desiatky zaznamenala Pitt Street Mall v Sydney, kde nájmy za uplynulých 12 mesiacov stúpli o závratných 17,9 % na 10 185,- € za m2/rok. Päť z 10 najdrahších ulíc sveta sa nachádza v Európe, štyri v Ázii a len jedna v USA.

Autor správy Darren Yates, vedúci maloobchodného prieskumu pre EMEA región v spoločnosti Cushman & Wakefield, sa k tomu vyjadril: „Pokiaľ ide o vývoj nájmov, tohtoročné výsledky sú pozitívne a dokazujú stabilitu prvotriednych maloobchodných lokalít. Nájmy na najlepších obchodných uliciach sveta sú pomerne stabilné a dnes je jasnejšie, akým smerom sa bude maloobchod vyvíjať. Mnohé slabšie lokality však čelia tlaku na znižovanie nájmu, najmä na vyspelejších trhoch Európy a Severnej Ameriky. V Ázii a Tichomorí má maloobchod vo všeobecnosti veľmi dobré výsledky v rámci rôznorodej skupiny trhov.“

„Internetový predaj na celom svete neustále rastie, pričom v tejto súvislosti sa hovorí najmä o výzvach, ktoré internet predstavuje pre tradičné kamenné predajne. Vzťah medzi nimi je však zložitejší. Aj keď dnes je náročnejšie kvantifikovať hodnotu predajne, pre spotrebiteľa zostáva dôležitým kontaktným bodom a generuje tržby nielen priamo v obchode, ale aj cez internet, pretože slúži ako showroom a posilňuje prítomnosť značky – ide o tzv. haló efekt. Najúspešnejšími retailermi budú tí, ktorí dokážu najlepšie prepojiť svoje kamenné aj online prevádzky a nakupujúcim poskytnú konzistentnú a pozitívnu skúsenosť so značkou.

V rámci Európy vedie New Bond Street pred Parížom a Milánom a prvú päťku uzatvára Bahnhofstrasse v Zürichu (8 195,- € za m2/rok) a Kohlmarkt vo Viedni (4 860,- € m2/rok). Dublinská Grafton Street sa nachádza na siedmej priečke rebríčka desiatich najdrahších európskych nákupných ulíc (3 794,- € m2/rok). V rámci prvej desiatky zaznamenala najväčší nárast nájmov aténska ulica Ermou, a to o 14 % na 3 420,- € m2/rok. Celkovo boli nájmy minulý rok v približne 70 % európskych lokalít stabilné alebo vyššie. Evidentne však dochádza k polarizácii medzi etablovanými trhmi v severozápadnej Európe a južnou, strednou a východnou Európou, kde je moderná ponuka nižšia a internetový predaj ešte stále zaostáva

Cushman & Wakefield