Nové obchodné centrum: nitrianske Mlyny opäť „melú“

Asi tak by sa dalo ľahko parafrázovať skoré – vychádza to na „magický“ zajtrajší dátum 9. 9. 2009 – otvorenie obchodného megakomplexu na mieste bývalých Mlynov v Nitre. Aj keď začiatky určite neboli ľahké a jednoduché (výskyt problémov so samotným búraním pôvodných objektov v zóne), nakoniec všetko dopadlo dobre, takže Mlyny, a. s. – investor a developer v jednej právnickej osobe – pomaly chystá veľkolepú otváraciu párty, na ktorú už pozýva obyvateľov jednak Nitry, jednak nie malého Nitrianskeho regiónu.

Priestory nadregionálneho významu

Developerovi sa podarilo v pomerne krátkom – dvojročnom časovom horizonte (začiatok projekčných prác v roku 2007, koniec realizácie v septembri 2009) zrealizovať naozaj reprezentačné obchodno-spoločenské priestory. O ich nespornom nadregionálnom význame svedčí aj jeho exkluzívna poloha v samom strede Nitry, vis-à-vis pôvodnému obchodnému domu Prior (teraz Tesco), ktorý tak teraz pôsobí oproti svojmu niekoľkonásobne väčšiemu „mladšiemu bratovi“ trochu prikrčene a malo.

Na podlažnej ploche 78 160 m2 sa na troch nadzemných obchodných podlažiach s celkovou prenajímateľnou výmerou 28 500 m2 nachádza spolu až 126 obchodných jednotiek – z toho 103 predajní a 23 prevádzok služieb a gastra – domácich, ako aj svetových značiek (H&M, Benetton, Mango, Marks&Spencer, Samsonite a mnoho ďalších). Parkovací 4-podlažný dom s prvým podlažím v suteréne ponúka až 1 100 parkovacích miest, ktoré budú v prvých dňoch zrejme permanentne obsadené.

K pohodlným nákupom pod jednou strechou prispeje aj spoločensko-relaxačná zóna, ktorú tvoria dizajnové kaviarničky a bistrá či sieťové prevádzky ako napríklad Emporio a Potrefená husa, klasický fast-food court (tieto sú na dvoch podlažiach v krajných polohách), posilňovňa vo veľkoplošnom fitnescentre a nakoniec kasíno na potešenie tela i ducha.

Architektúra strohá, ale moderná

Štvorpodlažná architektúra celého objektu od hlavného architekta projektu Radovana Vranku a generálneho dodávateľa IN VEST zo Šale pôsobí zvonka možno stroho (nosná oceľová konštrukcia s opláštením sklo-betón-plech), no celkovým výberom kvalitných a vizuálne zaujímavých materiálov tak celá hmotová kompozícia dostáva naozaj moderný mestský šmrnc. Ide napríklad o lacobel – farebné lakované sklá tmavých a svetlejších šedých, zelených a červených farieb na čelnej i bočnej uličnej fasáde, resp. biely alucobond na odťažitej zadnej fasáde. Dá sa teda povedať, že to architekti aj dobre zabalili!

Do toho v dnešnej dobe, samozrejme, vstupuje už neodmysliteľne interaktívna billboardová reklama (videoboard je pri hlavnom vstupe a veľkoplošné bigboardy sú na dlhšej pozdĺžnej fasáde). Tieto reklamy však vytvárajú primeraný kontrast oproti už spomenutej strohej fasáde, a tak sa vzájomne dopĺňajú.

Z vizuálne exponovaných uličných pohľadov farebne do tmavších farieb ladená fasáda prechádza v interiéri potom do svetlých krémovo-bielych farieb stien a podláh (s tmavšími pásmi pri vstupnej časti), resp. drevených obkladov na galérii (orechová dýha). Celý „galérijne“ riešený vnútorný pozdĺžny priestor objektu veľmi efektne presvetľuje veľkoplošný svetlík, sklenené zábradlia a presklené výťahy, čím má návštevník naozaj dobre zabezpečený prísun denného svetla a príjemného pocitu akoby z otvoreného priestoru – patia.

Symbióza office & retail

Investor navyše plánuje aj rozšírenie komplexu o Administratívne centrum Veža Mlyny, ktorá vyrastie do výšky10 nadzemných podlaží a ponúkne prenajímateľné kancelárske priestory na celkovej ploche 6 000 m2. Momentálne sa developer tohto zámeru – potvrdzujúceho, mimochodom, vhodnú a fungujúcu vzájomnú symbiózu sektorov office a retail – nachádza v prípravnej projektovej fáze.

Môžeme nakoniec s ľahkosťou gurmána skonštatovať, že v tých dnešných Mlynoch naozaj „namleli“ z veľmi kvalitných ingrediencií optimálny mix, ktorý bude chutiť určite väčšine. Aj keď vieme, že ulahodiť všetkým býva niekedy veľmi ťažké. Ale v Mlynoch urobili pre tento cieľ určite maximum… Takže: Dobrú chuť!

Foto – autor
1 – Detail fasády – sklené lakované platne
2, 3 – Presklená fasáda – pohľad na okolitú zástavbu zvnútra OC Mlyny
4, 5 – Presvetlená galéria – átrium
6 – Detail fasády – sklené lakované platne
7 – Interaktívna reklama pri vstupe
8 – Pozdĺžny uličný pohľad s billboardovou plochou

 
 
Autor: Ing. arch. Miro Minca, Dátum 08.09.2009